Friday 19 September 2008

Anita Shreve - Pilotens hustru

Kathryn Lyons är sedan 16 år tillbaka gift med piloten Jack. Tillsammans har de en dotter och ett fint hem i en mysig kuststad i New Hampshire, och tillvaron är perfekt. Tills en natt då Robert Hart, som jobbar för samma flygbolag som hennes man, ger Kathryn beskedet att Jack omkommit i en flygplanskrasch - och att han antagligen störtat planet avsiktligt.

Kathryn måste nu hantera sin egen sorg, vara ett stöd för sin dotter Mattie och samtidigt hantera medias jakt på svar: Tog hennes man självmord? Flygbolaget som Jack flög för påbörjar en utredning och Kathryn blir omgiven av människor som rotar igenom hennes mans saker och förhör henne om sin man. Kathryn själv är säker på att det var en olycka, men när hon själv skall rensa bland hennes mans saker börjar det dyka upp okända telefonnummer och namn, beställda paket. Kathryn börjar så småningom inse att hon kanske inte kände sin man så bra som hon trott...

Pilotens hustru utlovar en lättläst bok med romantik och spänning, och levererar allt och litet till! Läsningen var en emotionell bergodalbana som tar en från den djupaste kärlek till den djupaste sorgen, alltsammans med en blandning av ilska, nollställdhet, bedövning, och massor av andra känslor jag knappt har ord för att besriva. Anita Shreves sätt att måla fram en kvinna i sorg är så briljant! Jag levde mig in i historien så pass väl att jag inatt drömde att det hände mig. När jag vaknade kände jag hur en enorm tyngd lättade från mina axlar - tack gud att det inte var min sambo som var piloten!

Jag läste ut denna bok igårkväll efter att i princip ha sträckläst den. Första reaktionen när jag lade ned den var lätt besvikelse på slutet, men efter att ha genomlevt boken en gång till under natten insåg jag hur djupt påverkad jag blivit av den. Och då blir slutet någonting fint och värdigt. Jag rekommenderar denna starkt till alla! Tillåt er själv bli omskakade och rörda!

1 comment:

Anonymous said...

Du har blivit utmanad! Har blivit utmanad av Mademoiselle J idag och följer hennes koncept. Utifrån vilka som jag vet har varit inne på min blogg och använt sig av kommentarfunktionen utmanar jag i min tur dig. Om fem platser, jobb och saker.