Sunday 5 October 2008

Kulturfyran

Veckans kulturfyra handlar om ens "första gånger" vilket var ett rätt så intressant och klurigt ämne...

1. Vilken var den första bok du läste?
När jag gick ettan fick vi allihopa ett eget exemplar av Jens Ahlboms "Jonatan på måsberget" som handlar om en pojke som saknar vingar i en värld där alla behöver vingar för att klara sig. Det är den första boken som jag kommer ihåg.

2. Vilken är den första film du minns att du sett?
Jättesvårt, antagligen någonting som gick på barntimmen, typ någon film av Astrid Lindgren (möjligtvis Mio min Mio eller Ronja Rövardotter). Om jag skall försöka spåra den första köpta filmen jag kommer ihåg att jag sett så minns jag att jag var förskräckligt rädd för vargen i "Den oändliga historien", så den kom nog relativt tidigt, antagligen då jag var runt 5-6.

3. Vilken bok vill du rekommendera föräldrar att läsa som första boken de läser för ett litet barn?
Något utav Astrid Lindgren, definitivt. Men annars gillade jag Roald Dahl då jag var liten, så det funkar nog också även om det kanske är för litet större barn...

4. Vilket var det första tv-program du minns att du sett?
Dallas... Jag minns att jag var jätteglad för att jag fick stanna uppe sent och se det med mamma trots att mina storebröder var tvugna att gå å sova. Min mor lärde mig att tycka om såpor tidigt... =)

No comments: