Thursday 5 February 2009

Bokhyllan - fortsättning...

Elizabet Kostovas Dracula räcker malligt ut tungan från väskan på golvet:
"Tji fick ni, era dammalstrare! Eat my shorts!" (Dracula har tjuvlyssnat för mycket på Simpsons om dagarna då TV:n varit på...)

Cormac McCarthy sneglar surt tillbaka.
"Värst vad uppkäftig man kan vara för att vara en tjockis med alldeles för lång radbredd - just det, jag vet nog allt! - så läsaren knappt orkar läsa genom dig. Kom tillbaka när hon har läst ut dig, snorunge - om hon gör det!"
Ett dovt morrande och mummel hörs från nedre hyllan. Ett par fackböcker om historia och feng shui kommer ihop sig om vilken som blev läst senast, och Boken om katter går emellan och avvärjer ett regelrätt slagsmål.
"Måste alla bråka så mycket!" ropar Marian Keyes från bokhyllans topp förskräckt. "Ni får ursäkta mig, jag hör inte hemma här och jag tycker allt detta är mycket obehagligt. I bokhyllan där jag bor kommer alla överens..."
"'I bokhyllan där jag bor kommer alla överens..' - Vem är mesen?" viskar Liza Marklund till Mats Strandberg, och lutar sig försiktigt ut och sneglar upp. "Vad har hon här att göra?"
"Vet inte", viskar Mats tillbaka, "men skit i henne, du ska se den som kom senast, en tunn liten sticka av utländsk härkomst som knappt ser något ut för världen. Bara därför lär hon väl bli läst först. Jäkla opportunist!"
Elizabeth Gaskell fnyser högljutt så stråhatten nästan faller av.
"Sådant ohyffs har man väl aldrig varit med om? Opportunist? Det är väl klart jag kommer bli läst först, för i jämförelse med mig är ni alla vildar - Hör ni det! VILDAR!"

3 comments:

Anonymous said...

Haha, Marian Keyes ljuger, i bokhyllan där hon hör hemma står en massa frustrerade böcker. För att inte tala om högarna på golvet i arbets/baby-rummet...

Just nu är nog Flygare-Carlén lite irriterad över att jag somnar ifrån henne hela tiden. Inte hennes fel dock, jag skyller på jobbet som tvingar upp mig så tidigt!

Martina said...

Och hur går det med Rosen på Tistelön? ;)

Fia said...

Full bokhylla: Stackars Flygare-Carlén, det kan ju inte vara roligt att bli somnad ifrån. Jag hoppas att det beror på just trötthet och att det inte är en sån där bok som är så tråkig så man somnar från den... =)

Martina: Jag ska hämta ut den idag på en affär, har inte hunnit med det än... =/