Sunday 15 February 2009

Bokkedjan 1: En favoritbok

Bättre sent än aldrig, tänkte jag och hakar också på bokkedjan från början som handlar om favoritböcker.

Att nämna en favoritbok är för mig svår eftersom jag oftast tänker i serier, men en favoritförfattare hos mig är Katharine Kerr och den senast lästa boken i hennes serie Sagan om det magiska landet Deverry är The Spirit Stone. Denna bok blandar det bästa av många världar, kärlek, sorg, passion, magi, blodiga strider till sista blodsdroppen, uppfinningsrika vapen och ett slags keltiskt tema fast med en hell-of-a twist.



Keltiskt tema får mig att tänka på en annan bra bok, Främlingen av Diana Gabaldon, som även denna är första boken i en serie. Boken inleds med att huvudpersonen Claire går genom en keltisk stenring, Graigh na Dun, och hamnar i 1700-talets Skottland där hon möter den unge frihetskämpen och klanledaren Jamie Frazer.


Detta tidsresande leder mig osökt till ytterligare en superbra bok: Tidsresenärens Hustru av Audrey Niffenegger, en sorglig bok om Henry och Clare som möts för första gången när Clare är 6 år och Henry är 36 och gifter sig när Clare är 22 år och Henry 30. Henry lider av en genetisk åkomma som får honom att ofrivilligt resa i tiden. Plötsligt ställer hans genetiska klocka om sig och han kastas framåt eller bakåt i tiden. Och Clare kan inget annat än att vänta på hans återkomst.



Någon annan som hela tiden får vänta på sin mans återkomst är Carmen i Ray Kluuns sorgliga bok En sorts kärlek, som handlar om Sten och Carmen, ett gift par som lever ett flott liv i Amsterdams innekretsar. Sten har problem med att vara trogen, ett problem som ställs till sin spets när Carmen får bröstcancer och behöver hans stöd.

2 comments:

Anonymous said...

Har jag tipsat dig om Benjamin Buttons otroliga liv? Filmen alltså? Påminner om Tidsresenärens hustru och är mycket mycket bra!

Fia said...

Jag tror inte du har gjort det. Går den länge till?