Saturday 28 February 2009

Bokkedjan 9: Böcker

Vilken utomordentlig kategori att välja för en bokkedja! Jag undrar om jag kan få några associationer... ;P

Det första jag tänker är något Martina sa om att hon gillar böcker som handlar om böcker, och då börjar jag genast att tänka på Markus Zusaks Boktjuven. Den handlar om lilla Liesel som växer upp i Nazityskland där hon upptäcker sin passion för böcker. Böcker för henne är en slags frihet, att få välja sina egna ord och uttryck. Ganska tänkvärd bok faktiskt!

En annan bok som handlar om andra världskriget (i allmänhet och om Nordkalotten i synnerhet) är Slaget om Nordkalotten av James F Gebhardt och Lars Gyllenhaal. Den tar upp mycket av vad som försiggick i norra Skandinavien, norra Finland och Ryssland under andra världskriget. För mig som kommer från Norrbotten är det särdeles intressant att upptäcka att i Luleå med omnejd finns massor av gamla bunkrar där tyskarna förvarat mat och dylikt. Tidigare har jag alltid tänkt på Sverige som orört av kriget, men nu förstår jag vilka effekterna var för oss.

En annan bok av intresse för norrbottningar kan vara Matti Lackmans Samarbete för revolution - kommunisternas heliga verksamhet i Tornedalen 1918-1939. (Tyvärr finns ingen bild!) Här kan man läsa om hur Tornedalen blev en viktig knutpunkt för planeringen av en kommande revolution. Dit smugglade kommunisterna tryckpressar och förbjuden litteratur, samt att de organiserade en egen gard.


Om smuggling i Sverige kan man också läsa om i Rosen på Tistelön av Emilie Flygare Carlén. För mer info, se tidigare inlägg denna vecka.



No comments: