Saturday 14 February 2009

Enkät

I väntan på recensionen från Rosen från tistelön tänkte jag underhålla er med svaren på denna enkät som jag ärligt snott från Arina.


1. Varför läser du? Därför att jag är på ständig jakt efter nya upplevelser, nya sätt att tänka och relatera till världen. Dessutom är jag notoriskt nyfiken så det är svårt att hålla sig borta när jag väl läst baksidetexten...
2. Vad tycker du är förbjudet inom litteraturen? Finns inga förbjud, finns bara mindre bra saker som jag väljer bort. Till exempel sånt som får mig att undra om det är ett litet barn som skrivit boken. Som Stephenie Meyers twilight-serie. Visst är den spännande på sina ställen, men SNÄLLA någon - ge henne en utbildning i författarskap!
3. Vad är ett måste? Att det finns en spännande story. Tidigare skulle jag skrivit 'att det finns romantik med' men nu har jag upptäckt att jag kan läsa böcker för andra skäl med. I'm evolving!
4. Vilket är viktigast när du intresserar dig för en bok: popularitet eller status? Om det alltså står mellan dessa två så väljer jag väl hellre en bok som är populär än en som har bra status. Exempelvis läser jag hellre en crappy harlequin-pocket om denne blivit varmt rekommenderad av någon, istället för vilken bok som helst av någon nobelpristagare eller liknande med hög status som inte verkar vara poppis...
5. Vilken författare har betytt mest för dig? Varför? David Eddings öppnade böckernas värld för mig och fick mig att inse att det var kul att läsa. Sedan har Neil Gaiman betytt mycket för mig i min väg mot att bli författare... (fast jag har fortfarande en lång väg kvar att gå)
6. Vilken redan existerande bok borde det varit du som skrivit? Liftarens Guide till Galaxen av Douglas Adams. Jag kunde ha skrivit den, jag borde skriva något liknande. Skulle jag bara skriva ned mina drömmar om nätterna så skulle jag nog ha en bok eller två där.
7. Har du, när du läst klart en bok, varit arg på hur den slutat och velat skriva om slutet, en karaktär eller liknande? Inte nyligen. Jag brukar acceptera böckerna som de är, men nog har det säkert funnits någon gång då jag varit upprörd över ett slut.
8. Finns det någon bok du gillar som du aldrig skulle råda någon annan att läsa? Vilken? Nej, jag vill gärna att folk ska läsa böcker som jag tycker är bra för att få sig en egen åsikt.
9. Om du fick bestämma, vem skulle du ge Nobelpriset i litteratur? Astrid Lindgren.

No comments: