Monday 13 July 2009

The Return of The Fia

I'm back! Har varit i Norrbotten hos mamma och pappa en vecka och vilat ut med litet vildmarksäventyr. Har varit till Storforsen, Långtjärn, Djupträsk, Hundberget, har rensat ogräs, kastat pil, sett Into The Wild och Highlander, ätit palt och grillat korv. Bilder finns här. Jag hann inte med så mycket läsning men jag kom hem med ett par nya böcker:

  • Ursula Leguin - Övärlden (triologin)
  • Anita Shreve - Strandsommar
  • Anita Shreve - Där vågorna bryts
  • Jean M Auel - Hästarnas dal (vilket jag redan råkat köpa in, så nu har jag två - någon som vill ha?)
  • Camilla Läckberg - Snöstorm och mandeldoft
  • Marian Keyes - Å andra sidan

Jag lyckades läsa ut en Marian Keyes som jag hade läst halvt igenom redan, samt Agnes Grey av Anne Brontë som jag också hade läst halvt igenom. Jag hade helt enkelt ingen ro för läsning. Mina föräldrar har flyttat till ett nytt hem och detta har lett till att de rensat ut alla gamla barnsaker, så nu har jag återupptäckt alla mina gamla teckningar och sagor som jag skrivit som barn. Jag var ingen picasso men däremot var jag hiskerligt påhittig! Jvar tydligen i skrivartagen redan som sjuåring och har skrivit massssssoor med korta berättelser som jag nu läst och skrattat åt. En del var rätt så morbida! ;)Skulle gärna lägga upp dem så ni fick läsa dem men vet inte riktigt hur jag ska lösa det så bara mina kära bokbloggare får läsa dem och inte hela världen.. förslag?

5 comments:

snowflake said...

Hälsade du Storforsen? :-)

Palt, korv och fors låter så härligt välbekant. Min pappa gör väldigt god palt, vanlig pitepalt och ibland blodpalt. Han gör en jättesats i två stora grytor och sen äter vi den i tre dagar, de sista två stekt.

Nu börjar jag längta till Norrbotten, tur jag ska dit i augusti.

Fia said...

Jag hälsade! =) Min pappa gör också jättegod pitepalt, bättre än min mamma som har lärt upp honom (är inte det konstigt). Tycker också om blodpalt och så klart stekt palt. Stekt palt skall helst stekas i en morika när man är ute och fiskar eller pimplar.. =)

snowflake said...

Ah, det har jag aldrig gjort. Ätit palt utomhus ens. Ska föreslå det.

Arina said...

Mina barndomsberättelser var ofta fyllda av ond bråd död. Kanske är det där något som de flesta barn går igenom? Hon gjorde nog rätt Rowlings som tog livet av folk i sina böcker.

Fia said...

Jo, jag tror man som barn ofta har funderingar kring livet och döden. Vissa pratar om det med sina föräldrar. Andra (jag då) skriver berättelser om prinsessor som blir av med sina huvuden, målar bilder av dynamit och skriver "Om det tänds en sån här i varje hus då skulle det nog leda till en ren förminskning av mäniskorna. Alla uteligare skulle klara sig." Tyckte jag säkert var mycket förnuftigt just då.. =)