Tuesday 5 January 2010

Läsåret 2009

Jag visste inte riktigt hur jag skulle göra för att sammanfatta läsåret 2009 så jag tänkte, vad sjuttsingen gjorde jag förra året? Och så läste jag detta inlägg och kom på att jag självklart var tvungen att följa upp vad jag satt upp för mål för 2009. Men först litet statistik!

Antal lästa böcker: 69 - ingen omläsning

Lästa genrér under året:
barn/ungdomsböcker: 3
chick lit: 17
fantasy: 17
historiska romaner: 4
klassiker: 9
science fiction: 4
"vanliga" romaner: 2
"äventyrsromaner": 0
socialrealism: 2
deckare: 0
faktabok: 0
skräck:1
animé: 10

Här kan jag väl passa på att säga att det faktiskt är fler fantasy eller sf-böcker som gömmer sig under andra genrér pga att de är klassiker eller chiclitt.

Språk: Detta år har jag läst 37 på engelska och 32 på svenska, vilket slår förra årets statistik helt ur gängorna eftersom jag bara läst en engelsk bok då. (Jag skyller på att jag lånade dem på bibliotek där det mest finns svenska böcker...)

Författarnas hemländer:

England: 13
USA: 15
Kanada: 2
Skottland: 4
Irland: 3
Sverige: 6
Brasilien: 1
Holland: 1
Tyskland: 1
Australien: 1
Danmark: 1
Japan: 1

Böcker av manliga författare: 24
Böcker av kvinnliga författare: 45

10 bästa 2009 (utan inbördes ordning):
Carina Burman - Babylons gator
Anders Björkelid - Ondvinter
Alan Campbell - Scar Night
Paolo Coelho - Alkemisten
Phillip K Dick- Do androids dream of electric sheep?
Neil Gaiman - The Graveyard Book
China Mieville - Un Lun Dun
Ken MacLeod - Night Sessions
Marisha Pessl - Fördjupade studier i katastroffysik
Donna Woolfolk Cross - Påven Johanna

Bubblare: Ray Kluun - En sorts kärlek

Big No-No:
Johanna Nilsson - SOS från mänskligheten
Peter Watts - Blindsight


Så här lät det förra året:
"Sammanfattningsvis kan man säga att jag gillar fantasy och chicklit, främst av kvinnliga författare och de bör helst vara amerikanska, engelskor, irländare, skottar eller australienare. Om jag skall sia litet så tror jag att jag kommer läsa minst lika mycket fantasy och historiska romaner, kanske lika mycket chicklit, men jag kommer försöka trycka in mer klassiker."
 
Sååå, hur ska jag då sammanfatta läsåret 2009??
Needless to say, romantik och fantasy är väl bland det bästa jag vet. Fast jag börjar bli mer glad för scifi också. Tack vare min superbraiga bokcirkel så har jag hittat skottarna Alan Campbell och Ken McCleod. Tack vare Martinas Klassiska Kvinnor-utmaning så hittade jag engelskan Elizabeth Gaskell som skrivit Cranford, som jag gillade stort. Jag har legat litet lågt med mina irländskor Keyes och Binchy, vi blev litet ledsna på varandra förra året tror jag... Tack vare den trevliga personalen på SF-bokhandeln så har jag hittat mer godsaker, och det riktigt kliar i händerna, så många nya bra böcker som jag har hemma och ska läsa i år. Jag har en känsla av att detta året kommer bli ett RIKTIGT bra bokår... :)

 Mål för 2010? Att läsa det mesta av allt jag har hemma, vore det inte en bra idé? ;) Sen så vill jag börja med Steven Erikson, G R R Martin och Cassandra Clare. Jag har lyckats läsa en hel del klassiker men jag har väldigt många kvar som förtjänar min uppmärksamhet. Selma, HC Andersen, Lucy Maud Montgomery (omläsning) och Laura Ingalls Wilder (också omläsning). I will get to you soon, I promise!

2 comments:

klok som en bok said...

Kul lista:-)

Liz said...

Vilken rolig blogg! Jag ÄLSKAR böcker jag med och har själv funderat på att starta en bokblogg men det finns uppenbarligen massa härliga bokbloggar som man kan läsa istället :) Jag addade dig på bloglovin och tänker ta massa boktips från dig. Läser just nu "Slända i bärnsten" av Diana Gabaldon samt ska börja på "Hypnotisören" av Lars Kepler snart. Är sugen på "Boktjuven" av Markus Zusak också, samt har en boklista på minst 500 böcker som ska läsas ;)