Sunday 13 June 2010

Jacqueline Carey - Santa Olivia

För 20 år sen eller mer drabbades världen av en smittosam sjukdom. Mitt i tumulten hamnade Santa Olivia, på gränsen mellan USA och Mexico. Den amerikanska militären utlyste undantagstillstånd och spärrade in staden, tillsammans med alla dess innevånare. Santa Olivias innevånare lever nu i en slags ingenmansland, dit ingen kan komma in eller ut. Omvärlden tror att Santa Olivia inte längre existerar, och militären  upprätthåller status quo genom att erbjuda sitt skydd mot deras mexikanska motsvarighet.
 
I Santa Olivia finns Carmen Garron, en ung ensamstående servitris med en son (Tom) att försörja. Hon har en kort historia med en soldat vid namn Martin, som är på rymmen från en forskningsanstalt. Martin är en genmanipulerad soldat, stark, snabb och okapabel till att känna rädsla. Det perfekta vapnet. 

Carmen blir snabbt gravid, men Martin tvingas lämna henne för att inte bli tillfångatagen av militären. Innan han lämnar henne ber han henne att döpa deras barn till Loup Garron, som liknar Loup Garro' vilket betyder varulven på franska. Carmen får en liten flicka, och det visar sig snabbt att flickan har ärvt sin fars speciella egenheter. Hennes storebror Tom lär henne att vara extra försiktig och dölja sina talanger, men Loup har svårt att gömma det faktum att hon är annorlunda. Efter ett par år så hamnar Santa Olivia mitt i en blodig gänguppgörelse, och Loup beslutar sig för att använda sin styrka och ta rättvisan i sina egna händer...


Santa Olivia hör till genrén urban fantasy och är ett postapokalyptiskt drama om utanförskap och kärlek. När jag började läsa boken hade jag ingen som helst aning om vad jag hade att förvänta mig, det enda jag hört var varma rekommendationer från Nene och Karin på SF-bokhandeln. Men trots att jag hade fått höra att den var bra så hade jag ingen aning om just hur jäkla bra den skulle vara. Förutom den engagerande storyn så höll den en spännande tråd genom hela boken med intressanta karaktärer och utsökt berättande. Jaqueline Carey gick från att vara en okänd författare till att vara en av mina absoluta favoriter! Fem poäng av fem möjliga och fyra romantikpoäng.

1 comment:

Anonymous said...

Det här låter väldigt intressant! Hamnar garanterat på att läsa-listan!