Monday 11 October 2010

You are my sunshine, my only Sunshine...

You make me haaaappyyyy when skies are grey!!
You'll never know, dear, how much I love you,
Please don't taaake my Sunshine awaaaaaaay!!

I ett USA ödelagt efter Voodoo-krigen (som inte handlar så mycket om voodoo men desto mer om vampyrer), där stora delar av landet försjunkit i mörker och blivit de onda varelsernas hemvist, lyser New Arcadia fortfarande starkt på kartan. I New Arcadia bor Rae Seddon, a.k.a. Sunshine, som jobbar i sin mors och sin styvfars café Charlie's. Sunshine vet att det finns ställen, s.k. bad spots, dit människor inte bör gå. I dessa bad spots rör sig vampyrer, varulvar, ghouls och demoner fortfarande fritt om nätterna på jakt efter byten. Men detta är det sista i hennes huvud då hon kör ner till den lilla sjön där hennes farmor en gång bott. Hon glömmer bort tiden och finner sig snart ensam efter mörkrets inbrott, omgiven av blodtörstiga varelser....

Jag stod och velade häromdagen på SF-bokhandlen i Malmö. Det finns så mycket fantzy som jag vill läsa, det blev helt enkelt overload. Kapten Karin hjälpte mig och rekommenderade Sunshine, och för detta är jag mycket tacksam! Visst var det till en början mycket ordbajsande, men att lära känna en ny författare kan vara precis som att lära känna en ny vän. Visst kan det till en början bli litet akwarda stunder där man inte riktigt förstår sig på den andra personen, men om det är en bra författare/bra vän så går man alltid där ifrån med känslan av att vilja umgås mer. Robin McKinley är en sån bra författare.

Sunshine är en het, smart och spännande bok med en touch av postapokalyps. Den tar ett litet tag att ta sig igenom, men jag sträckläste den nu i helgen för det visade sig vara en perfekt bok för mörka höstdagar med filt, katt och te! Min enda sorg är att det finns en hel del lösa trådar, men inga fler böcker om Sunshine. Jag vill ha mer!!

Här kan du läsa vad Neil Gaiman tycker om boken samt ett utdrag av handlingen.

No comments: