Thursday 1 September 2011

Love is a many, splendid things, love...

...lifts you up where you belong!

Det är september och hösten är officiellt här. Härmed inleds ett tre månader långt bloggtema som ska handla om romantik, höst, höstromantik, eller plain old chic lit stuff.

Har gått igenom min bokhylla och funnit "litet" böcker att "starta" med:
  • Kär lek - Malin Johansson
  • Överenskommelser - Simona Arnfelt
  • Vince och Joy - Lisa Jewell
  • Den trettonde historien - Diane Setterfield
  • The empty house - Rosamund Pilcher
  • Vickis vintagebutik - Isabel Wolff
  • Landet bortom havet - Tamara McKinley
  • Someone special - Sheila O'Flanagan
  • När löven faller - Nicci Gerard
  • Hope - Lesley Pearse
Sen så har vi ju faktiskt paranormal romance genrén som inte ska glömmas bort. Här hittade jag:
  • The enchantment emporium - Tanya Huff
  • Soulless - Gail Carriger
  • Moon called - Patricia Briggs
  • The laughing corpse - Laurell K Hamilton (del två i Anita Blake-serien)
  • City of bones - Cassandra Clare
Sen har vi ju klassikerna, Jane Austen, systrarna Brontë, George Elliott eller varför inte......


Hösten ska med andra ord gå i kärlekens tecken, varför det kan bli en hel del romantiska dikter, filmrecensioner och övrigt för de som är intresserade. Tune in for more of the good stuff! :)

10 comments:

a-lo (the book pond) said...

Ja, det är bra! Jag tycker romantik har oförtjänt dåligt bokbloggsrykte generellt.

Jag har också Den trettonde historien hemma. Trodde det var lite åt spänningshållet, Historikern-sort-of?

Bokomaten said...

Håller med a-lo. Romantik är definitivt mer illa ansett än sci-fi och fantasy t o m (det du!) bland bloggare och finläsare. Som att all romantik är lite skämslitteratur. Synd. Cassandra Clare har jag haft på gång länge utan att det blivit av. Skitstora i USa tydligen.

Bokomaten said...

Förresten FANTASTISKT vacker bild du hittat! Vill bara sitta och titta och titta.

Cecilia says said...

Nu har jag Love Is In the Air i huvudet...

Ser fram emot trevliga temamånader!

Fia said...

Yes! Krossa motståndet! Fight the power! Put romance on the map! Och så vidare.. ;)

Om jag har förstått rätt så liknas Den trettonde historien med Svindlande höjder och Jane Eyre. Kan vara en missvisande liknelse, i vilket fall lär du få höra om det A-lo ;)

Och Bokomaten - visst är den fin! Man får lust att gå ut och ta en lång höstpromenad. :)

Ser verkligen fram emot att läsa Clare, tror jag börjar med den efter jag läst ut Kär lek och Överenskommelser ;)

Cecilia, tack. Hoppas jag kan göra något bra av det! Och det verkar som om jag är bra på det här med att plantera låtar i folks huvuden.. ;)

Anonymous said...

Lovely! Tack för så många tips. Psssst, du skrev nog så tangenterna glödde när du skulle skriva Simona Ahrnstedt för det blev ett lite annat efternamn ;)

Cinnamon said...

Jag tycker du kommit på en superbra idé. Blir sugen att läsa flera av böckerna du listat. Har ju flera av dem liggande i min olästaböcker hög.

Malin said...

Oj, oj. Vilken höst som väntar dig! ;)

Fia said...

Helena, tack för att du uppmärksammar mig på detta. Det stämmer att jag skriver så det glöder ;)

Cinnamon, kul att jag kan inspirera dig till läsning! :)

Malin, you betcha! Och den började mycket bra med Kär lek. Recension kommer snart ;)

Mrs E (ibland Grefvinnan) said...

Tycker det låter som mycket bra hösttema och höstläsning!

Kram på dig!