Monday 17 October 2011

Mats Strandbergs "Jaktsäsong"

Höstromantiken fortsätter med buller och bång och nästa man till rakning är Mats Strandberg som med sin debutbok "Jaktsäsong" bjuder på chic lit i Stockholms gayklubbsvärld.

"Jaktsäsong" handlar om tre vänner: straighta Melinda, helyllebögen Magnus och om the brooding vampi.. förlåt, författaren Sebastian. Den handlar om kärlek och vänskap och den snåriga djungeln som är Stockholms dejtingträsk.

Något som rörde mig djupt med denna bok var nog Magnus och Melinda och deras vänskap. Det kändes helt enkelt väldigt äkta. Magnus och Melinda har både goda och dåliga sidor, de är neurotiska, slarviga, hade dåliga självförtroenden och alla möjliga issues, men de är också så himla kärleksfulla och så bra vänner. Älskar också hur otjejig Melinda är och hur hon faller utanför ramen för en stereotypisk chic lit-hjältinna. Slutligen är det intressant att läsa om hur alla myter om bögar och homosexualitet både infrias och krossas.

Boken bjuder också på en hel del påskägg fyllda av underbara Buffycitat... och en eller annan "artistisk" detalj som visar på stor självdistans och humor. (Jag kan tänka mig att Mats satt och skrattade en hel del åt sig själv då han skrev vissa bitar... ;)

Tyvärr så slutade boken litet för snabbt för att jag ska vara helt nöjd och det fanns vissa bitar av historien som jag tyckte kunde fått mer plats (vad sa egentligen Magnus under sin samtalsterapi?). Magnus historia kändes både litet undanskuffad och litet forcerad på slutet. Jag ville ha mer!

Kort sagt är det en jättebra bok (debutbok till och med!) som jag gillar väldigt mycket. Jag gillar också Mats Strandberg som snabbt stigit till graden av favorit för sin underbara humor och buffy-kärlek.

Allt som allt ger jag "Jaktsäsong" en stark fyra och rekommenderar den varmt till alla chic lit-fantaster, Buffyfantaster eller Cirkeln-fantaster (Mats Strandberg har även varit medförattare till Cirkeln - en fenomenalt bra ungdomsbok - som jag skrivit om här), ja, helt enkelt till alla som vill ha en bra bok fylld av humor och romantik. Nuff' said. Read it.

3 comments:

Mrs E (ibland Grefvinnan) said...

Här har vi olika smak, jag gillade inte alls denna - men iofs gillar jag inte direkt svenska böcker...

Bokomaten said...

Tror et tog ett tag för Strandberg att bli bekväm med sin stil.:) Inte läst, men Cirkeln gillar vi ju nästan alla.:) Du är diktig på att hålla dig till din Romantiska höst!

Fia said...

Mrs E, jag förstår. Svenska böcker hör knappt till min vokabulär så jag har inte så mkt att jämföra med. Men det är ju inte helt oväntat att vi en dag skulle finna något som skiljde oss åt ;)

Bokomaten - Tack! Det är förstås enkelt att hålla sig till när man är så romantiskt lagd som mig.. ;) Och det är nog så att Strandberg har haft en liten invänjningsperiod, men för att vara debutbok tyckte jag den var otroligt välskriven.