Sunday 6 October 2013

Johan Frick - Port Michéle

Tog en långpromenad igår i Pildammsparken och lyssnade på en ljudbok, eller snarare en ljudnovell. (Att lyssna på bok och promenera måste vara den mest perfekta användningen av ens tid. Man får både motion och tid för läsning.)

Novellen var "Port Michéle" av Johan Frick och den lästes upp av Hamadi Khemiri. Lyssningstid var 67 minuter.

Port Michéle är en fransk noir-SF som utspelar sig på en avlägsen planet i en annan tid. Den handlar om mannen Glum som arbetar med xenotech. Han råkar en dag ut för en olycka och får i sig xenotech-kod, varpå han börjar hallucinera. I efterdyningarna av hallucinationerna så börjar han vakna upp och inser att han varit i någon slags dvala i en okänd tidrymd. Han minns inte vem han är eller vad han gör i Port Michéle, en stad som mest består av hamnkvarter och barer med neonskyltar. Han vandrar in på en bar där han möter en kvinna vid namn Solange, som erbjuder honom hjälp.


Första gången jag träffade Johan Frick var på Kontrast där han föreläste om Bladerunner/Do androids dream of electric sheep. Han är en stor Philip K Dick-fantast och har även översatt och skrivit efterord till "Do androids dream of electric sheep". Jag tyckte Port Michéle påminde om 'Electric sheep, åtminstone miljöerna, men Johan säger själv att det inte finns någon medveten koppling så det är väl så att jag är för färgad av tidigare preferenser. Det är en av bieffekterna av att läsa/lyssna på något som är skrivet av någon man känner.

Jag gillade novellen, den var skumraskig, det var mycket trenchcoats och feodorahattar, den knöt ihop sig på ett bra sätt och höll läsaren i ett fast grepp. Visst fanns det också vissa detaljer jag hakade upp mig på. Jag vet inte om det är jag som varit okoncentrerad i mitt lyssnande och därför missat vissa förklaringar eller om det novellformatet jag inte är van, men jag hade svårt att förstå mig på Solange och tycker att hennes motiv var lite oklara. Jag hade gärna läst/lyssnat mer ur hennes perspektiv. Allt som allt är det en bra story och jag ser fram emot att läsa mer av Johan Frick!

Vill utfästa en liten varning till ljudbokslyssnare med androidmobiler. Jag köpte novellen på Adlibris mondo men kollade inte nog noggrant på deras hemsida där det framgår att Adlibrismondo-appen bara finns till apple-produkter, så jag laddade hem den men var tvungen fixa och trixa från datorn till telefonen och skaffa annan ljudboks-app. Använde "Androids audiobook player" vilket funkade smidigt även om det blev en gnutta meckigare än jag tänkt.

Nu när jag har börjat ljudboka så är jag tacksam för tips på böcker/noveller som gör sig bra i ljudboksform! Vad lyssnar ni på?